Queen Of My Turf

Godkväll

Jag kan hållakäften i mer än tre min och njuter av att äta karelisk piroger till frulle.

Borta bra men hemma bäst? Nje, vet inte riktigt om det stämmer denna gång. Faktiskt. Lika mycket som jag saknar Finland nu, lika mycket saknade jag det långa landet falukorv när jag var bortrest. Fast någon extra sauna-time fick jag inte, det fanns inga lediga tider när vi var där. Dem som bor i lägenhet, som inte har bastu kan boka dessa lika lätt som en tvättstugetid. Det var surt att komma hem till den gråvardagen, i deras huvudstad var det typ en halvmeter snö. Man blir så mycket piggare när det är ljust ute, även om inte solen skiner. På besöket hann vi träffa några släktingar, shoppa i deras gigantiska mall som kallas Jumbo(fett mordent och spejsat), besöka en högskola, äta go mat, gå runt med rosiga storsstadskinder och bara umgås. Sista kvällen kollade vi på en finsk svartvit film från 60-talet, lite svårt att förstå men gud så vackra människorna var i filmen. Jag har aldrig kollat en hel svartvit film innan, bara Charlie Chapplin klipp. Sen fick jag se bilder på mormor, ni vet hjältinnan som jag döptes efter. Eveliina Ryynänen. Visste ni att det var ren tur att jag fick det namnet? Eller ah mamma är ju ganska skicklig på allt hon gör iförsig. Men det var så att mamma och några av hennes systrar var gravida under samma period. Den förstfödde skulle få döpas till Eveliina, men alla fick söner. Inklusive mor min. Men sen kom lille rödhårige jag till världen, 1990 (hush, don't tell any1). Jag hoppas att jag på något sätt lyckas uppnå hälften utav hennes prestationer under min egen livstid, göra henne stolt.

Teboil-  bensinmack eller gratis tekok?
Kukka- penis eller blomma?

Piz!/ Evelina

Kommentarer
Postat av: ida

jääij du e hemma (a) förlåt att jag inte svarat på dina mess, vart en galen kväll helt enkelt :o eller galet slut kanske! hörs imon bejb!

2009-01-29 @ 01:47:45
URL: http://idaaas.blogg.se/
Postat av: Evelina

ida: det vet du, bror.

2009-01-29 @ 14:47:01
URL: http://modesagan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0